karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Kall vår i Basel, men några varma fina dagar och annat som ljuspunkter

Publicerad 2016-05-22 19:26:00 i Allmänt,

Det har varit en kall vår i Basel och mycket regn. Några dagar har dock varit fina och jättevarma med temperatur runt 25 grader. Ramslöken har blommat ut men sprider fortfarande sin speciella doft. När jag känner den så tänker jag tänker alltid på Gotland och skogen vid lummelundagrottorna. Flädern blommar sedan någon vecka, doftar ljuvligt och påminner mig också om fina platser i Sverige som Västernäs och Bromma. Under april och hittills i maj har jag haft ovanligt mycket att göra på jobbet samtidigt som helgerna har varit bokade med resor eller besök. Det har varit lite för mycket men precis som den kalla våren så har den stressiga perioden varvats med ljuspunkter. Jag trivs med arbetsuppgifterna och det har varit roligt att få ta tag i nya projekt. Jag är också mentor åt en kollega från Sri Lanka vilket är väldigt stimulerande. På helgerna har Tord och jag setts i Köpenhamn, Stockholm och i London och dessemellan har syster Mia och gudmor Britta hälsat på liksom kusin Håkan (fast jag har ”adopterat” honom som lillebror i brist på småsyskon) och hans fru Kristina och dotter Sofia. En fd kollega från Astra, Katarina Ahlin hade vägarna förbi och hälsade på en kväll. Alla som kommer hit gillar Basel och blir imponerade av kulturen. Inte minst av nya konstmuseet som nu har en ny vacker byggnad för modern konst. Emellan rummen med tavlor, installationer och skulpturer är det grå marmorgolv, –trappor och grå väggar som vilsam kontrast till alla synintryck. Jag är glad att jag har årskort för dit vill jag gå flera gånger. Jag fortsätter med mina egna aktiviteter på kvällarna och ljuspunkten här är att det plötsligt går bättre att rida. Varför kan man undra när jag tragglat så många år i olika ridskolor. Men det är mycket enkelt. Min nya ridlärare frågade vilken ridvana jag hade och jag sade som det var att jag ridit många år men att jag alltid är spänd och rädd. Då skrattade han bara och sade – Rädd? Det ska vara roligt att rida! Jaså, tänkte jag och bestämde mig för att sluta begränsa mig och ändra inställning istället. Och det fungerade! De var också en trevlig kväll när 7 damer var hemma hos mig för att spela bridge. En av bilderna blev suddig, men jag tar med den ändå.
Här följer några bilder från helgerna: Aternoon tea med Silvia på Hotell Diplomat i Stockholm. Frida och Kristin var med också.
Köpenhamn och Louisiana med vänner från Astra-tiden.
Mia och Britta i Basel, vid tyska gränsen.
London med Picko och Irene, vänner från Teknis. Här ses Picko, Tord och jag utanför Freuds museum.
Freuds divan.
Håkan, Kristina och Sofia i Basel, vi besökt konstmuseet.
Den här helgen var Tord var här och vi firade 18-årig bröllopsdag. Tänk att det gått så många år, det känns inte som så länge sedan vi gifte oss. Vi pratade om hur livet var då och nu och vi tycker att det går bra att leva som vi gör med ett hem i Basel och ett i Stockholm. Vi fortsätter så länge vi har våra jobb och så länge vi är friska och kan resa till varandra på helgerna. Men lika glad som jag är när han kommer hit, lika tråkigt kommer jag alltid att tycka det är när han reser iväg. Så är det bara och det får vara så. Jag längtar då till nästa ljuspunkt, som när vi ska ses på västkusten nästa gång. Eller tills när vi hörs på telefon, om en timme bara!

Kommentarer

Postat av: Birgitta Jonsson

Publicerad 2016-05-22 23:42:44

Lilla Pyttan! Jag är så glad att du har ett bra liv! Din faster Mitten

Svar: Tack Mitten, det värmer.
karinemigrerar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela