karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Anna på besök-igen

Publicerad 2014-04-27 19:48:00 i Allmänt,

Kära kusin Anna hälsade på i helgen och jag var särskilt glad över att hon ville komma hit igen. Andra expats har varnat mig för att "ja första året vill alla hälsa på, men de kommer inte tillbaka och det blir ensamt i längden". De hade fel. På lördagen gick vi först runt en stund i Basel och kollade på kläder i favoritbutikerna Jil Sander och Grieder. Anna gillar Basel och jag med faktiskt numera. i början var det ju jobbet som drog mig hit och jag tyckte Basel var en liten tråkig stad och allting var konstigt och obekant. Nu uppskattar jag alltmer att ha cykelavstånd till jobbet, närheten till natur och inte minst alperna, den höga kvaliteten på maten, tystnaden och lugnet på söndagarna och ett rikt utbud på kultur trots den lilla staden. Och shoppingen är helt OK (NK är fortfarande bäst). Sedan tog vi buss till Reigoldswill där man kan ta en linbana upp till Wasserfallen för att vandra i Jurabergen. Innan vandringen åt vi lunch och beställde varsin "platte". De serverade oss Appenzellerost, korv, sidfläsk, rå lök, inlagd gurka och snaps (!) på en träskiva. Det var mycket gott och vi tog oss an utflykten med lätta steg. Anna beundrar här den vidunderliga utsikten:
På kvällen åt vi middag i Basel på Rubino, en italiensk krog med överraskningsmeny. Man fick bara säga om man ville ha vegetariskt, fisk eller kött. Det var mycket gott och trevligt, vill gärna gå dit fler gånger. Anna tyckte det var stor skillnad på mig jämfört med för ett år sedan när hon var här. Och det stämmer nog, känner mig framförallt betydligt tryggare. I förändringskurvan har jag kommit förbi chock, förnekelse, aggression, sorg och till och med acceptans. Det kan nog bli bra det hela, framförallt om vänner fortsätter att hälsa på. Ni som har varit här, välkomna tillbaka! Ni som inte varit här, hör av er!

Våren är i full blom i Basel, men jag mötte den i Kyoto

Publicerad 2014-04-13 20:18:28 i Allmänt,

Första veckan i april tog Tord och jag semester för att göra en resa med Suguru, Karin, Sara och Gunnar, vänner från Astratiden. Vi brukar alltid fira det kinesiska nyåret tillsammans och i år hade vi äntligen bestämt oss för att fira det på plats i Japan. Suguru som är därifrån arrangerade allt åt oss. Helt perfekt ordnat och jättetrevligt blev det. Vi valde våren för att kunna se körsbärsblomningen om vi hade tur. Och det hade vi, så här fint var det i Kyoto:
På vägen dit såg vi Fuji från tågfönstret.
Skylten betyder medicin, passande för oss... Vi var på teceremoni i Kyoto och vi besökte tempel och vackra japanska Zenträdgårdar.
Vi badade i vatten från heta källor uppe i bergen, sk Onsenbad, i en liten stad som heter Gero.
I Takayama, var det många gamla fina köpmanshus bevarade.
Vi såg festivalen i Inuyama där det också finns ett medeltidsslott.
Jag blev inspirerad av allt det vackra och väl hemma i Basel köpte vi balkonglådor och blommor. Att se natur, blommor och växtkraft gör gott för själen.