karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Glädje och sorg om vartannat

Publicerad 2019-08-04 22:33:00 i Allmänt,

Våren startade med glädje – Frida och Joao gifte sig!
Vigseln ägde rum i Stadshuset en solig men lite kall vårdag.
Charmigt kaos. Efteråt åkte vi båt ut till Ingmarsö för att inta bröllopsmiddag.
Hadar och Kristin förbereder snacks till champagnen.
Ines gillade stranden.
Silvia ville klättra i träd. Tillbaka i Basel så deltog jag i en så kallad ”partnership day” på jobbet i våras, vilket betyder att man lämnar kontoret, labbet, fabriken eller var det nu är man brukar vara och istället hjälper till ute i samhället.
Jag var med i en grupp som skulle röja i en skog utanför Basel.
Det var mycket brant och uppdraget bestod i att samla grenar och lägga i rishögar, där smådjur kan gömma sig tills det har multnat ned. Jag kämpade på hela dagen, lite väl mycket visade det sig någon vecka senare. En morgon kunde jag inte gå utan kryckor och det smärtade längs hela benet. – Piriformis, sa läkaren, drabbar bara vältränade. Tack, men vad ska jag göra åt det? Physioterapi. Det har jag hållit på med sedan dess, och börjar bli bättre. Nu kan jag springa igen, långsamt, men i alla fall. Min vän Inge och jag tog tåget till Salzburg en helg.
Det var fint, och särskilt roligt att cykla runt och se var ”Sound of Music” spelades in. Här några bilder från det:
Sedan var systerson med fru på besök i Basel.
Huvudattraktionen var att gå på saltvatten-spa i Rheinfelden, Sole Uno. Den fjärde juni nåddes jag av ett sorgligt besked. Min syster ringde och berättade att Mamma hade somnat in. Det var väntat efter en lång tids sjukdom, men ändå så ledsamt att höra. Jag tog ledigt från jobbet en dag och som tur var hade jag en väninna på besök så jag slapp vara ensam med mina tankar.
Jag letade fram ett fint fotografi som jag ställde fram på bordet tillsammans med blommor jag fick från kollegor. Den sjätte juni firade vi Sveriges nationaldag i Basel.
Kören sjöng, jag var klädd i svart.
Tord höll ett uppskattat tal. Dagen efter åkte vi till Prag.
Den berömda Karlsbron i bakgrunden. Kusin Håkan och Kristina skulle ha kommit till Basel i april, men på grund av SAS-strejken var de tvungna att ändra till midsommar.
Sill och brännvin köptes på IKEA. .
Vi hade det trevligt. Första semesterveckan var jag i Norge för att hälsa på Hadar och säga hej då till hans fantastiska hus.
Fin utsikt från ett berg på Stokkoya.
En sista blick ut på havet från vardagsrummet.
Det är fint i Trondheim också.
Vi tog Hurtigruten till Bergen, där det lär vara allra finast?
Hadar och Sylvelin framför huset där Grieg bodde.
Ole Bull bodde på Osteroya.
Sylvelins pappa visade mig Osteroyas fina träkyrka. Tillbaka i Sverige var det så dags att förbereda begravningen av Mamma. Vi syskon ordnade en minnesceremoni hemma på Järpstigen.
”I ljust minne bevarad” var temat. Många släktingar och vänner kom och delade med sig av sina minnen. Det blev väldigt fint. Dagen efter åkte vi med ”Ophelia”från Bromma ut till Östersjön för att sänka urnan i vattnet.
Resan tog många timmar, men det var strålande fint väder.
Vi strödde ut blommor i vattnet där urnan sänktes. Nu kan Mamma vila i frid. På det följde glädjebesked – Kristin födde en dotter samma dag!
Tord håller lilla Elsa Yvonne.
En bild på mig som stolt och glad mormor får avsluta denna blogg!