karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Härlig helg följd av jobbig vecka

Publicerad 2013-03-22 00:07:44 i Allmänt,

I helgen kom dottern Frida och vi åkte till alperna över helgen. Återigen till Engelberg.

Vi kom dit på fredag eftermiddag, checkade in på Spannort, jag hyrde skidor och så tog vi oss till liftsystemet. Det blev ett par uppvärmningsåk i röda och blå backar.

På lördagen var det sol och perfekt skidväder. Tyvärr var det fler än vi som upptäckt det så det tog tid att komma upp till toppen på 3000 meter. Men väl där var det helt underbart. Nja, jag fick vänja mig en stund med den tunna luften - en släng av fysikalisk ångest drabbade mig. Men efter lite vila, djupa andetag och en chokladbit så kändes det bra. Snön var bra, pistarna väl preparerade och lagom branta. Jag slappnade jag av, men det skulle jag inte ha gjort. Plötsligt kom ena staven under en skida och vips så trillade jag omkull. Kunde inte resa mig, en gubbe kom och lyfte upp mig. Jag kunde ta liftarna ner och besöka läkare - inte brutet som tur var, men en rejäl stukning.

På söndagen var liftsystemet upp till toppen avstängt så jag missade inte någon bra skidåkning. Frida och jag vandrade halvvägs upp och fick en trevlig dag ändå.

Veckan efter har varit jobbig. Det blev sena kvällar, jag har inte hunnit köpa mat och varken ätit middag eller frukost. Inget bra. Skulle behöva en hemmaman/dotter/son. Men nu är det snart helg igen och då åker jag  hem till Sverige.

Inflyttningsfest

Publicerad 2013-03-10 17:03:00 i Allmänt,

Den här helgen i Basel har varit jättetrevlig.

Tord kom redan i torsdagskväll och det kändes bra hela fredagen att veta att han skulle vara hemma i lägenheten när jag kommer hem efter jobbet.

På lördagen hade jag bjudit till inflyttningsfest/housewarming/apero. Ni som varit på buffé på Järpstigen skulle känna igen menyn. Javisst, sherry- och ingefärsmarinerad kycklingfilé och getostpaj! Det blev verkligen lyckat och jag kände mig så glad att ha fått så många nya bra vänner här. Det var också roligt att Tord fick tillfälle att träffa dem. Det var tre från Danmark, två från Tyskland, en från Belgien, en från Schweiz (en granne), en från Indien och två från Sverige (varav en från Bollnäs precis som Tord). Det är verkligen intenationellt i Basel vilket jag gillar. här ser ni nästan alla:

Fasnacht i Köpenhamn?

Publicerad 2013-03-04 22:12:39 i Allmänt,

Nej, det var ju vaktparaden...

Flygbiljetterna var dyra till Schweiz i dessa sportlovstider så i helgen flög Tord från Stockholm och jag från Basel till Köpenhamn istället. Jag flög med Easyjet vilket var OK. Bäst var det att kunna flyga direkt från Basel utan att behöva ta tåg till Zurich.

Det var jätteblåsigt på lördagen och jag var glad att jag hade min varma parkas på mig och de nya knallgröna skinnbyxorna (se bild). Vet inte om jag vågar ha dem på jobbet. På söndagen var det soligt och skönt och vi satt ute och tog en öl i Nyhavn (samma bild). Lustigt nog ringde Frida och undrade över en klänning hon var sugen på att köpa. Det var ett danskt märke och jag kunde köpa den betydligt billigare i Köpenhamn åt henne, Ibland tror jag på tankeöverföring.

I kön till planet på väg tillbaka till Basel hamnade jag bredvid Inge, en kvinna från Danmark som jag lärde känna förra veckan på en information som Basel stadt ordnade (se bild från rådhuset). Hon gillar att springa precis som jag och på torsdag ska vi löpträna tillsammans. Visst var det lustig att jag träffade på henne så snabbt?