karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Mallorca,Wien och lite Basel

Publicerad 2015-04-20 21:27:00 i Allmänt,

I påskas var jag hemma i Sverige men redan på påskdagen åkte Tord och jag till Mallorca tillsammans med kusin Håkan och Kristina.
De (läs Kristina) var sugna på att vandra. Bra idé tyckte jag och tvångspackade även Tords vandringskängor. Jag hade mycket höga förväntningar på ett Mallorca som många har sagt är vackert, charmigt, kulturellt och mycket mer än bara stränder, hotell och grisfester för charterturister. Vandringen var förvisso vacker, men leden dåligt markerad och på sina ställen var det mera klättring än vandring. Som värst var det när vi nästan var framme på toppen av berget. Där gick jag först, råkade gå lite fel och möttes då plötsligt av ett stup en meter framför mig och ett brant berg vid sidan som inte kunde greppas. Jag tvärstannade och blev paralyserad. Håkan erbjöd sig heroiskt att gå förbi och visa vägen men han ändrade sig snabbt… Vi vände om och varken Tord eller Kristina blev besvikna när vi sade att vi var tvungna att avsluta turen och vandra tillbaka.
Nästa dag tog vi ett gammalt tåg till norra delen av ön. Ja, det var både charmigt och vackert.
Kulturella var vi då vi besökte Miro-museet.
Helgen efter var jag själv i Basel och det går bättre och bättre. Jag kan till och med tycka att det är skönt att inte ha något alls att göra och kunna vila efter att det har varit intensivt privat och på jobbet. Här en bild med försommarkänsla:
Senaste helgen träffades Tord och jag i Wien. Han var där på konferens och jag flög dit från Zürich på fredagskvällen. Det var lite blåsigt och kallt men det gjorde ingenting. Vi besökte en marknad där de serverade viner, spelade folkmusik, joddlade och dansade.
Vi gick också på ett museum där de ställde ut Gustaf Klimt-målningar, bla den berömda kyssen. Jag blev dock mest tagen av den här tavlan som gav mig en obehaglig känsla av déja-vu:
Nu är jag åter i Basel och arbetsveckan har startat. Ska försöka att inte stressa eller jobba övertid utan se till att äta och sova ordentligt så jag orkar och hinner göra allt jag har inbokat på kvällarna. Bl.a. är det bridge två kvällar som avslutning på en turnering. Och så ska jag löpträna och rida också, och plugga tyska. Jag har faktiskt sagt nej till något, bokklubben.