karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Andra advent

Publicerad 2015-12-06 20:21:18 i Allmänt,

Det är andra advent och jag betraktar de levande ljusen medan jag njuter av dagens lucka, en kolaklubba. Frida och Kristin gav mig den goda julkalendern, mycket uppskattat!
Jag tänker på helgen som varit väldigt lugn och behaglig. Tord var här i Basel och vi gjorde just ingenting. Jo, förutom att vi gick på julmarknaden förstås och köpte årets glühwhein-muggar.
Tord och jag pratade bl.a. om året som snart har gått och om vi tycker att vi ses tillräckligt mycket. Det fungerar bra i veckorna konstaterade vi båda. Då är det ändå fullt upp med arbete och aktiviteter. Det är dock lite trist när vi inte kan ses en helg, och särskilt tungt om det händer två gånger under en månad. Hade skattereglerna varit annorlunda hade jag kunnat åka hem till Sverige oftare, men nu är det som det är och vi tycker ändå att vi har ett väldigt bra liv. Jag ringde till skatteverket en gång och frågade hur länge 72-dagars regeln (så många dagar jag kan vara i Sverige per år utan att betala svensk skatt) gäller. De svarade för alltid, eller så länge jag har fastighet i Sverige eller så länge vi är gifta. Jaha, för alltid hoppas jag på då. Jag sitter också och tänker på att det har varit väldigt trevligt med alla besök, och att vänner och släktingar kommer tillbaka! Senast var Perren och Emme här för andra gången. På lördagen gick vi omkring i Basel och handlade lite mat och choklad och Emme hittade en snygg väska från Longchamp. Den var faktisk något billigare här än i Sverige och dessutom kunde hon handla den tax free. På söndagen åkte vi till Rheinfelden och till det saltvatten-spa som finns där, Sole Uno. Det var härligt med alla olika typer av bastu, finsk, rysk, turkisk och med alla bassänger, inomhus och utomhus. Vi avslutade dagen med en god lunchmiddag på en italiensk restaurang i Tyskland, den låg tvärs över bron bara.
Gunnar och Irene var här första helgen i november, också för andra gången och då blev det plötsligt 25 grader varmt och vi satt ute och fikade!
Förra helgen var jag i Sverige och träffade Frida med familj, dekorerade pepparkakor hemma hos moster Nan och besökte pappa och Aina på Västernäs tillsammans med mina syskon.
Nästa helg ska jag till en by i alperna och spela bridge. I början var bridge ett sätt för mig att träffa Schweizare utan att behöva prata. Liksom ridningen, då behövde jag inte heller säga någonting. Nu har bridgen blivit mer än bridge, men mer om det i nästa blogg.

Kommentarer

Postat av: Anna Karin

Publicerad 2015-12-06 20:58:31

Så kul att se bilder på släktingar, i synnerhet den pyttelilla, jättesöta!

Postat av: Håkan Jonsson

Publicerad 2015-12-06 22:42:37

Tack för uppdateringen! Synd att det inte gick att ordna julbord på ångbåt i år! Vi ses! /Stina och Håkan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela