karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Vinvandring

Publicerad 2015-08-30 21:13:35 i Allmänt,

Jag var på så gott humör i fredags. Kvällen innan var det after work som svenska klubben i Basel hade ordnat. En tysk kollega på jobbet undrade vad man gör då. -Vi dricker öl och snackar sa jag, det är inget särskilt märkvärdigt alls, bara väldigt trevligt att umgås. Det finns ingen tysk motsvarighet till vår klubb, det finns just ingen anledning eftersom de allra flesta bor i Tyskland som ligger så nära. Jag tror min kollega blev lite avundsjuk på vår gemenskap och nätverkande. Jag var också glad för att Tord skulle komma senare på kvällen och för att vi skulle på vinvandring på lördagen. Det var våra vänner Anne (körmedlem) och Hasse som hade fixat biljetter redan i vintras för detta populära evenemang kallat Wy-Erläbnis. I år var det vinproducenter från Buus och Wintersingen som hade ordnat den gastronomiska vandringen i ett bergområde utanför Basel. Man vandrar från station till station där det bjuds på vin och lokala delikatesser. Glaset hade man i en tygficka på magen. Som avslutning var det dans till levande musik från ett storband i ett festområde upplyst av kulörta lyktor. Här är några bilder som jag hoppas återger den gemytliga stämningen och det vackra landskapet. Eken är en välsignad ek under vilken personer som dött av pesten är begravda.
En scweizare hade en kaka runt halsen som "nödproviant".
Anne sade att det här är typiskt Schweiz. Lågmäld men trevlig stämning, gediget planerat med extrabussar och regler (som alla givetvis följer) som gör att det hela flyter på bra, god kvalitet på mat och dryck. Absolut ingen turistfälla, vi tror att vi var de enda utlänningarna. Summa summarum en underbar dag. Och Tord gillar vandring igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela