karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

November finns inte

Publicerad 2014-11-16 17:45:00 i Allmänt,

Bland det bästa med Basel är att november inte finns, för november i Basel är som oktober i Stockholm. Det är klara dagar med värmande sol och löven får de vackra gula och röda färgerna först nu. Ett stort lönnlöv landade på balkongen:
Ok det regnar ibland även här och då kommer det störtskurar, men det blir inte så grådisigt som det kan vara i Sverige i novembermörkret. Apropå regn så läste jag i Aftonbladet (via mobilen) att det är översvämningar i Lugano, nära gränsen till Italien i södra Schweiz. Jag försökte få mer information genom att se på TV, men så här på söndagseftermiddagen var det mest tv-shop eller naturprogram och CNN hade annat att rapportera om. Jag får fortsätta följa nyheterna på apparna, fantastiskt att det går. Åter till månadsbetraktelsen. Som sagt, det känns som oktober i november. Övriga månader då? Ja, i oktober känns det som september och i september är det som i augusti. Så augusti får vara den extra månaden med hög temperatur i både luft och vatten. Det roliga med att november inte finns är att helt plötsligt på hösten så nalkas julen! Häromveckan när jag cyklade till jobbet så såg jag att samma dag som karuseller och pariserhjul från Herbstmesse monterades ned, sattes julgranar upp utanför varje port i St Alban Vorstadt. På Munsterplatz har man redan hängt upp julstjärnor som belysning. Själv har jag börjat förbereda mig för jul och vinter genom att köpa scouternas julkalender (när Tord och jag var på Gotland förra helgen), ta in utemöblerna och ställa ut en vinterhärdig blomma:
Jag längtar verkligen efter jul och ledighet och hoppas kunna träffa många vänner hemma i Sverige då. Men det är ett tag kvar här, jag återkommer med rapportering

Kommentarer

Postat av: Håkan

Publicerad 2014-11-16 18:10:40

Låter underbart! Ses om en månad på julbord ombord!

Postat av: Mia

Publicerad 2014-12-03 09:44:42

tänk om det var så i Sverige också. Vi hade två (2) soltimmar i november!
Igår såg jag Ernst på TV pulsa fram i massor av snö i Hälsingland och påstå att det var nära jul. Svenska folket förs bakom ljuset helt hämmat!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela