karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Kräftskiva med svenska klubben

Publicerad 2013-09-15 21:06:00 i Allmänt,

Kristin kom till Basel förra helgen och stannade ända till onsdagen. Tanken var att vi skulle göra saker som jag brukar, för att visa henne mitt liv här och så skulle hon plugga till en tenta medan jag jobbade. Det blev jättelyckat, vi hade det så mysigt. Vi hann med lördagsshopping (mat på delikatessavdelningen på Globus), iskaffe på en uteservering vid marknadsplatsen, kräftskiva med svenska klubben, cykelutflykt till Frankrike och Tyskland, jogging längs Rhen, flodsimning i Rhen, självplock av blommor och restaurantbesök. Kristin vid bron mellan Frankrike och Tyskland:
Treländersmonumentet:
Höjdpunkten var nog ändå kräftskivan på en krog i Basel (med svensk ägare). Traditioner blir än mer viktiga när man bor utomlands har jag märkt. Vi sjöng de gamla vanliga sångerna, inklusive Taubelåtar, hade på oss hattar och sörplade i oss kräftor medan övriga gäster stirrade häpet på oss. En kille hade svenska föräldrar, men hade aldrig bott i Sverige, och han undrade om man fortfarande har kräftskiva i Sverige. Jag kunde lugna honom med ett säkert ja.
Det var så kul att sjunga, så nu har jag gått med i svenska klubbens kör. En bild som Kristin tog när vi fick oväntat besök i trädgården runt huset:
Kristin klarade tentan bra, trots skadad hand efter att hon trillade pladask när vi var ute och sprang, hon fick lov att använda datorn.

Kommentarer

Postat av: Emme

Publicerad 2013-09-15 22:28:52

Kul att du sjunger i kör igen. Det ska bli jättekul att hälsa på dig i Allhelgonahelgen!

Svar: Jag ser också fram emot det, ni är så välkomna!
karinemigrerar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela