karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Magnolieträden är utblommade + lite annat som hänt

Publicerad 2013-05-01 19:27:30 i Allmänt,

Våren var härlig bara en dag, när jag bloggade förra gången, sedan dess har det varit kallt och regnigt.I alla fall inte snö, en bil var istället övertäckt av magnoliablad.
 
Ja, vad har annars hänt? Förra helgen var jag i stockholm och firade Kristina som fyllt år och ordnade Gilleträff till minne av älskade mormor dagen efter. Det var jättetrevligt att träffa familjen och släkten.
 
Senaste helgen var Tord här i Basel och vi bjöd ett svenskt par på middag. De har bott här i 6 år och trivs bra. Fast de känner sig inte som Schweizare, det gör man nog aldrig. De läser svenska tdiningar och ser på svensk tv varje dag, precis som jag vill de veta vad som händer där hemma. På söndagen kom Johanna hit igen och vi gick på museum - Fondation Beyeler. Det var en utställning med den Schweiziske konstnären Hodler. Mycket självportrått, döende kvinnor men framförallt motiv från alperna i morgonljus, kvällsljus, med och utan kossor...
 
Igår var det Valborg och svenska klubben ordnade firande där vi sjöng in våren tillsammans. Jag fick kontakt med några fler som jag inte träffat förut och det var en trevlig kväll.
 
Idag var vi lediga från jobbet och jag passade på att gå på klock-och smyckesmässan Basel World. Den lär vara den största mässan i sitt slag. Det vimlade av kineser och andra flott klädda människor.Det var nästan roligare att titta på dem än att se alla klockor, pärlot, diamanter och ädelstenar. En trend verkar vara fick-ur. En annan att ha en liten surfplatta som en klocka runt armen.  
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2013-05-01 20:40:00

Gilleträffen var trevlig och nästa år är vi hos mig!

Postat av: Kusin Anna

Publicerad 2013-05-02 20:05:39

Talade med Johanna igår, och hon lät så nöjd med besöket!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela