karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

London-en blandning av gammalt och nytt

Publicerad 2013-05-28 21:30:13 i Allmänt,

Återigen en helg på annan plats, denna gång London. Tord och jag var där tillsammans med vänner från teknis för att besöka Chelsea flower show, gå på musikal (Les miserables) och uppleva afternoon tea på Savoy. Det var hur trevligt som helst allting, förutom skränande tyska fotbollsfans i lederhosen som skulle se Champions leauge final.
 
Jag blev fascinerad av London på ett annat sätt än förut. Det var så uppsluppet med tonåringar klädda i kul kläder, sjungande och spelande musiker i tunnelbanan, diverse artister på gatorna och ett stort folkvimmel. Det var också roligt att se de traditionella gamla byggnaderna och mötas av artiga expediter och trevliga biljettkontrollanter på flower show t ex. Basel är lite stelt även om det är mycket internationellt.
 
Vi hann med lite shopping också, gummistövlarna behövdes med en gång för det öste ner på fredagen. Och så gick vi på en konstutställning där de visade Hermessjalar och hur de tillverkas.
 
Vackraste trädgården på Chelsea flower show: Reumatikerförbundets bidrag med en underbar, naturlig rabatt. Såg så där lagom slarvig ut fast den var säkert supergenomtänkt. Tyvärr missade jag att fota den, men några andra fina arrangemang kan ni se.
 
Mest gripande sången (för mig) på musikalen: On my own
 
Godaste snitten på afternoon tea: Gurka med kummin
 
Bästa staden i hela världen: Stockholm
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2013-05-30 17:17:36

London är härligt! Jag kommer själv ihåg vilken skillnad det var på de sura rökande vaktmästarna i Wiens Musikverein som bara sa att allt var verboten och deras kolleger i Albert Hall som överöste oss med artigheter som "with all our hearts we wish you welcome, hope you will enjoy tonight's performance, if there is ANYTHING we can do for you" osv osv när vi var där på turné !

Svar: Ja det är verkligen skillnader. Jag tycker nog inte Baselborna är sura, men som sagt lite stela och framför allt tysta. I tunnelbanan i London sjöng folk med när en musiker spelade Beatleslåtar. Det skulle aldrig hända här.
karinemigrerar.blogg.se

Postat av: Kristin

Publicerad 2013-06-01 23:46:12

Låter som en rolig resa! Jag längtar till att vi ses på Gotland :)

Svar: Jag med!!!!
karinemigrerar.blogg.se

Postat av: Mia

Publicerad 2013-06-07 18:01:08

Var finns Hermesutställningen och hur länge håller den på?

Svar: Den låg i Chelsea på Kings road, vid en öppen plats med en massa uteserveringar och vimplar, nära ett stort varuhus. Dessvärre kommer jag inte ihåg vad museet hette och vet inte hur länge den går.
karinemigrerar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela