karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Midsommar i Basel

Publicerad 2013-06-29 10:06:51 i Allmänt,

Tord och jag firade midsommar hos ett annat svenskt par som bott här i ca 4 år. De hade bjudit några andra svenskar också och världen är ändå bra liten. Värden (utan l) själv är från Bollnäs precis som Tord, en av gästerna är en avlägsen släkting till mig (släkten Bratt) och en annan är en kursare från Teknis, Eric Landquist. Kul att träffa gamla bekanta! Kvällen var ljum och vi satt ute och åt sill,drack nubbe och njöt av jordgubbar. Allt perfekt förutom ljuset, det blev mörkt alldeles för tidigt och det kändes mer som kräftskiva i augusti. På söndagen när Tord hade åkt blev det tomt och ensamt igen. Jag blir inte längre förtvivlad, men känner mig ledsen och oföretagsam och den här gången kom jag att tänka på när vi som barn lekte med hunden Molly. Vi klädde ut henne genom att knyta en schalett runt huvudet och skrattade åt henne. Då blev hon alldeles stel och hukade. Hon accepterade vad vi gjorde, men hon längtade efter att det skulle ta slut så fort som möjligt. Precis så kände jag mig. Ett härligare minne från barndomen är när vi hade skolavslutning och åkte direkt till vår mormors landställe på Lisön. Det var ljuvliga somrar, allt var toppen. Nästa vecka åker jag direkt till Gotland från Basel - åh vad jag längtar efter semester i Sverige!

Kommentarer

Postat av: Kusin Anna

Publicerad 2013-06-29 10:17:27

Vilken trevlig läsning! Det är mycket roligare att läsa din blogg nu när jag har hälsat på och kan se din lägenhet, omgivningen och staden Basel framför mig. Vi firade hemma med kartonguppackning och på Anneboda, och det var trevligt men nedtonat jämfört med de senaste åren när ni varit med. Trevlig hemresa nästa vecka!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela