karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Berlin

Publicerad 2013-06-16 22:21:00 i Allmänt,

Den här helgen möttes Tord och jag i Berlin.
 
Jag hade inte varit där sen muren föll 1989. Då för ca 25 år sedan var jag i västberlin på tjänsteresa för att besöka en mascarafabrik. Det var inte tid för sightseeing, men jag minns inte heller att jag var så intresserad av att besöka något historiskt monument. Kanske var det inte alls läge för det eftersom muren och östtyskland fortfarande fanns där.
 
Hursomhelst var det mycket intressant att se det nya Berlin nu. En mångkulturell stad med nya moderna spännande byggnader, paradgator, histroiska byggnader, "fula" östtyska kvarter och fina promenadvägar längs kanaler. Kristin hade tipsat om några sevärdheter, bla ett sovjetiskt monument som hedrade de tiotusentals soldater som dog i strid när Berlin intogs 1945. Ett både maffigt, skrämmande men också fint monument omgärdat av "gråtande" hängbjörkar. Man blev påmind om andra världskriget och annat fasansfullt som hände före kriget på flera platser i Berlin. Det var t ex en gatuutställning om hur diktaturen bildades.
 
 
Monument över judeförföljelsen:
 
 
Riksdagshuset:
 
 
 
 
 
Picknick på ett gasrör:
 
 
Tord tittar på utställning om hur diktaturen bildades, och del av muren som är kvar:
 
Jag åker gärna till Berlin igen och hoppas kunna fokusera på nutiden, det finns massor att se och uppleva i denna stora huvudstad.

Kommentarer

Postat av: Lasse S

Publicerad 2013-06-17 18:36:31

Håller med dig, Berlin är verkligen värt ett återbesök...!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela