karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Lisa på besök + recension av Lincoln

Publicerad 2013-01-27 21:18:12 i Allmänt,

En av mina bästa vänner från första tiden på Teknis, Lisa,  kom och hälsade på den här helgen. Det var jättetrevligt, vi paratade om allt mellan himmel och jord, gick omkring i Basel på lördagen och besökte ett museum på söndagen. Som Lisa sa - vad skönt att bara vara en helg. Jag kände mig mycket uppiggad och peppad av besöket, vad härligt att kunna träffas en hel helg och umgås. Jag känner också en trygghet i att jag kan ha kvar kontakt med mina vänner, inte som förut men på ett nytt bra sätt.  
 
På lördagkvällen gick vi på bio och såg Lincoln, odubbat. Det var lite svårt att hänga med i engelskan, filmen byggde mycket på hur Lincoln berättade historer och hur kongressmän (eller om det var senatorer)  agiterade för att få bort/ha kvar slaveriet. Jag vågade inte säga att en av mina släktingar var slavhandlare en gång i tiden..  Ibland försökte jag förstå bättre genom att läsa texten, den fanns både på på tyska och på franska.men det hjälpte inte så mycket, det var jobbigt att ställa om hjärnan efter tre olika språk samtidigt. Vi bestämde oss för att hyra filmen som dvd senare i Sverige. Hur som helst var filmen bra, lite seg i början men bättre på slutet. Det var väldigt duktiga skådespelare, bra surroundingljud och intressant sklidring av politiken i USA i slutet av 1800-talet. En film för demokrati och alla människors lika värde, och ja- en film för USA så klart.
 
Jag har inte bloggat på ett tag och det beror på att jag varit på tjänsteresa en vecka, haft mycket att göra på jobbet och inte sett något speciellt. Utom en sak, de gör det med slalompjäxorna på! Åker spårvagn och tåg till alperna alltså. Lätt packning med andra ord, bara en liten ryggsäck och slalomskidor.
 
En sak till - tack snälla bror för Kalle Anka-serien med den schewiziska ostprovaren! Kul att få post och kul att läsa!!! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela