karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Fasnacht!!!!

Publicerad 2013-02-19 21:56:38 i Allmänt,

Galnare tillställning har jag inte varit med om.
 
Det började tidigt på måndagsmorgonen. Jag gick till Munsterplatz och var där ca halv fyra. Det var fullt med vanligt folk blandat med klickar av utkädda människor, med ljuslyktor på huvudena, som stod beredda med flöjtar och trummor. Prick klockan fyra släcktes staden ner och alla började spela och skrida sakta framåt i ett stort lämmeltåg. Folket stod bredvid eller följde efter. Det var en magisk känsla, nästan suggestiv med vandringen, ljuset och den taktfasta musiken. Det höll på en timme minst, efter det gick i alla fall jag hem för att sova en stund.
 
På förmiddagen var det lite lugnare men här och var gick det små tåg med flöjtspelare och trumslagare. Eftersom vi var lediga från jobbet så passade jag på att fota min dagliga promenadväg, det kommer en annan dag i bloggen. 
 
Klockan två på eftermiddagen brakade det loss igen. Då startade karnevalståget. Det var återigen flöjtspelare och trumslagare, men ibland var det mässingsorkestrar eller vagnar med olika teman. En vagn hade en svensk flagga, det var en släng åt Gripen tror jag för de var utklädda till stridspiloter. Från vagnarna kastade de ut apelsiner, godis och blommor. Jag fick en bukett mimosa! Om man inte hade Fasnachtplackett på sig kunde man bli överöst med pappersströssel. Värre än så var det inte.
 
På kvällen var jag först hos några svenska vänner och tog en drink innan vi gick ut på kvällen. Samma sak, flöjtspel, trummor, mässingsorkestrar, klickar som skred fram, fast denna gång hit och dit. Lite mer kaotiskt än på dagen, och mer strössel och mosiga apelsiner på gatorna. Ett ordnat kaos skulle man kunna säga med en vänlig stämning. Jag måste också säga att jag är imponerad av att så många lärt sig spela trummor och flöjt så pass bra ändå. Tusentals Baselbor som kan göra trumvirivlar.  Fast lite kosntigt ändå att dessa lugna och regelstryda Schweizare plötsligt klär ut sig och låter som galningar. De kanske behöver det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela