karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Pappa och Aina på besök!

Publicerad 2013-12-10 21:43:59 i Allmänt,

Jag är så glad att pappa och Aina kunde ta sig ända hit till Basel från Västernäs denna blåsiga fredag i Sverige inför 2:a advent. Åk inte till Arlanda, stanna hemma! - ekade rubrikerna på Aftonbladets nättidning. Ni som känner pappa vet att han inte är den som backar, vare sig på grund av allvarlig sjukdom, hemskt olycksfall eller förskräckligt väder, så han åkte i alla fall. Och de kom fram till slut, ett par timmar försenat bara, och hade med sig en jättefin liten duk som Aina knypplat.
Basel bjöd på soligt och fint vinterväder, nästan vindstilla och ca fem plusgrader. På lördagen gick vi till julmarknaden, tittade runt bland stånden och drack gluhwein:
Till lunch blev det raclette och öl i ett tält
och på kvällen gick vi ut på restaurant Safran. På söndagen föreslog jag en massa museer - anatomiskt kanske? Nej, pappa frågade om det inte fanns ett Zoo istället. Jodå, Basel är faktiskt känt för sitt Zoo, och det var verkligen sevärt. Fin natur och en mängd olika djur att titta på, alltifrån boskapsdjur till vilda djur från världens alla hörn. Jag tyckte snöleoparderna var finast. Vi åkte sedan till mitt jobb och till min förvåning blev jag hälsad med "Guten Tag Frau Svedberg" när vi kom fram till vakten. Det är ju ca 6000 anställda på detta Campus, men varför skulle de inte känna igen mig? Pappa och Aina stannade till måndagen för att flyga hem igen i betydligt lugnare väder. Ja, det blev en mycket lyckad och bra helg på många sätt och vis. Återigen, jag är så glad att de ville och kunde komma hit! .

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela