Jungfraujoch - Europas högst belägna tågstation
Den 2 augusti (min namnsdag) gick vi upp tidigt, klädde oss varmt och tog tåg upp till Jungfraujoch. Så här ser bergstoppen Jungfrau ut från Interlaken:
Först åker man vanligt tåg till Lauterbrunnen, sedan byter man till en privat järnvägslinje förbi Wengen (Stenmarks favoritställe) till Kleine Scheidegg där man slutligen tar en kuggstångsbana upp till Jungfraujoch som ligger 3454 m över havet.
Banan heter Jungfraubahn, den byggdes 1896-1912, är 9.3 km lång, går först upp till Eigergletscher och sedan genom en sprängd tunnel genom berget upp till toppen och totala stigningen är 1393 m. Mannen som fick idén att göra berget tillgängligt för alla, var industrimagnaten och järnvägskungen Adolf Guyer-Zeller. Han var på en vandringstur i alperna och tänkte att detta borde gå och han fick också lokalbefolkningens stöd då de förstod att detta kunde bli en turistattraktion.
Turistattraktion var ordet, i tåget och där uppe trängdes vi med människor från jordens alla hörn, mest kineser, japaner och indier. Men det var det värt! Se här bilder:
Vy norrut där man skymtar Vogeserna och Schwarzwald längst bort.
Jag höll mig innanför staketen denna resa:
På nervägen gick vi av vid Eigergletscher för att vandra en bit och leta efter edelweiss.
Det blev varmare och varmare ju längre ner vi kom. Man ser stationen mellan topparna, lite till vänster i bilden.
En fantastisk dag.