karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Lägenheten

Publicerad 2012-10-16 22:19:40 i Allmänt,

Just nu bor jag i en tillfällig lägenhet här som företaget har fixat åt mig. Den är "ljus och fräsch", möblerad med skinnsoffor, träbord och skåp. Här finns diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Kök och badrum är moderna. Den ligger nära jobbet, ca 500 meter. Inget att klaga på med andra ord, fast det är lite sterilt, som på ett hotell.

Igår kom första flyttlasset och det kändes genast lite bättre, fast fortfarande overkligt, att ha mina egna prydnadssaker jag känner igen och tycker om. Min cykel står i ett förråd i gatuplanet. som sagt overkligt, jag bor ju inte här, eller?

Jag har börjat gå på visningar för att hyra en egen lägenhet. Två stycken verkar jättebra. Den ena ligger precis vid Rhenfloden och har fin utsikt från tredje våningen. Den andra ligger i ett lite lugnare område och det är en ganska stor trädgård som hör till hyreshuset. Båda har genomgående bra standard. Man ansöker om att hyra och sedan är det fastighetsägaren som bestämmer vem som får kontraktet. Alltså ingen budgivning om hyran utan man ska passa in. Antagligen för att man ska hyra länge och inte flytta och för att man inte ska ställa till problem eller orsaka klagomål från de andra hyresgästerna. Bostadskö verkar inte finnas.

Var snälla och håll tummarna för att jag får kontrakt i någon av dessa två lägenheter!

Kommentarer

Postat av: Ingela

Publicerad 2012-10-17 20:43:28

Håller tummarna

Svar: Tack! Idag tänkte jag på att det vore kul att gå ut och äta igen vi fyra. Lite svårt att få till kanske, om inte ni kommer hit förstås....
karinemigrerar.blogg.se

Postat av: Ingela

Publicerad 2012-10-18 22:25:30

Det vore kul att planera in ett Schweiz besök nästa år!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-21 15:35:27

Kul att lästa din blogg och följa med dig på ditt spännande äventyr.
Håller tummarna för lägenheten!!!

Kram Gunilla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela