karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Invånare i Basel stadt eller figur i ett dataspel?

Publicerad 2012-10-03 21:10:45 i Allmänt,

Idag har jag registrerat mig hos myndigheten i Basel stadt och fått stämplat papper på att jag får bo här. Ämbetsmannen var jättetrevlig. Ordet mischmasch dök upp, det kände jag igen och ämbetsmannen berättade att en del ord är desamma i Schweizertyska som i svenska berättade ämbetsmannen. Enligt min följeslagare som hjälper mig med allt här var han en typisk mycket vänlig och korrekt schweizare. Jag fick rabatt på månadskort för spårvagnarna och en massa broschyrer om Basel. 
 
Nästa sak att fixa var bankkonto. Även på banken var de mycket vänliga och jag fick konto och de skickar kort till min Baseladress lite senare.
 
Det verkar som om jag flyttat hit, känns overkligt.... jag tror jag är med i ett dataspel istället. Vad nu det går ut på?

Kommentarer

Postat av: Kristin

Publicerad 2012-10-04 08:25:52

Det är en konstig känsla att gå runt i en verklighet där man inte känner igen sig. Jag kan förstå att du tycker det är som ett dataspel.

Längtar till att få hälsa och se hur du har det!

Postat av: Gösta H

Publicerad 2012-10-09 11:07:53

Hejsan,
Så kul att följa din blogg! Förstår att det känns konstigt. Det gjorde det även när jag började mitt nya jobb.Enda skillnaden mot en film eller dataspel är att du har kontrollen i riktiga livet och att det inte går att trycka på "esc"-knappen när du vill sluta...
Sverige och Bromma står ju kvar och du kommer ju hit varannan helg. Just nu spöregn i Stockholm och 8 grader varmt...Du har det nog skönare i Basel.
Gösta

Svar: Hej Gösta, Kul att du läser bloggen. Idag ville jag faktiskt inte trycka på escape, det är fint väder och jag tog en löprunda längs floden Rhen efter jobbet. Det kändes också bra efter att ha varit i Bromma första helgen, att förstå att det finns kvar. Hoppas du har det bra med nya jobbet. Karin
karinemigrerar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela