karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Döttrarna på besök!

Publicerad 2012-10-21 20:47:57 i Allmänt,

Den här helgen kom mina älskade döttrar på besök, både mina egna och på lördagen också en av mina kära kusiners barn som pluggar tyska i Freiburg, och som jag har "adopterat" som extradotter.
 
Det var jättemysigt att ha dem här. Vi strosade omkring i solskenet, åt på ett utecafé, åkte omkring med spårvagn, tiitade på min lägenhet jag kommer hyra (jag har blivt erbjuden den lugna lägenheten med trädgård runt huset!) och åt middag på en trevlig krog på kvällen.
 
Lördagens fadäs var när vi var törstiga och beställde iskaffe. Mmm det ska bli svalkande och gott att släcka både törsten och koffeinsuget. Funderade på att lägga till en beställning med apfelstrudel och andra bakverk också. Servitrisen klädd i svart och vitt förkläde med volanger kom snart med höga glas med - glasskulor, kex och grädde! Va, ingen dryck? Vi blev snopna först men sen fick vi skrattanfall. Extrabeställnngen behövdes inte, förutom glas med vatten.
 
På söndagen tog vi buss till Vitra - som ligger i Tyskland  - och besökte ett möbelmuseum med modern arkitektur (Herzog & de Meuron). Det var intressant och fint att se huset, alla möbler och saker. Köpte en åsna som hållare av minneslappar. Spårvagnsbiljetten gällde på vägen dit, men när vi skulle ta samma buss tillbaka förklarade chauffören surt att "ni är i Tyskland och här gäller inte era Baselbiljetter". Nehej, köpte nya biljetter, valde att inte ordväxla med min 35 år gamla gymnasietyska . Som tur var hade jag växlat in Euro innan vi åkte. 
 
Ja, det blev en helg som turist, väldigt trevlig sådan med kärt sällskap. Men det var ledsamt när de åkte hem igen och jag stannade kvar på perrongen efter att ha vinkat av dem, och inte var turist längre. Jag trivs bra med jobbet, men saknar ett socialt sammanhang utanför det. Det tar väl sin tid att bygga upp, jag får ha tålamod och både tänka på det positiva som ändå finns i nuet, snart nytt avsnitt av solsidan..., och tänka framåt att det blir bra för att vi (min man och jag) tar vara på möjligheterna i vårt nya liv som veckopendlare.
 

Kommentarer

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2012-10-22 20:40:07

Härligt när familjen kommer!
Fördelen när man bor som du gör är att man kan vara ledig och riktigt rå om varandra när man har besök.
Har syskon utomlands och det är jättemysigt att hälsa på dem.
Lite kompensation för att det blir ensamt mellan varven.

Svar: Ja, det har du rätt i, det finns fördelar med att leva så här också. Du är välkommen hit att hälsa på om du vill, det vore jättetrevligt! Har du funderat nåt mer på att söka jobb utomlands?
karinemigrerar.blogg.se

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2012-11-11 17:15:48

Hej,
Jag kommer gärna ner och hälsar på dig. Kan vara lite körigt före jul eftersom jag, om det går, ska försöka klämma in en USA-resa.
Du kan väl maila några alternativa helger i januari när du är på plats.
Hälsningar
Elisabeth

Svar: Hej,Du är så välkommen. För mig passar det bra antingen sista helgen i januari eller första i februari.
Hälsningar,
Karin
karinemigrerar.blogg.se

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2012-12-10 19:26:42

Sista helgen i januari ser bra ut.
Ska till USA igen i mitten på februari.
Elisabeth

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela