karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Maten är fantastisk

Publicerad 2012-11-05 21:24:13 i Allmänt,

Som det mesta i Schweiz, har maten bra kvalitet men är dyr.
 
På jobbet finns det flera olika restauranter att välja på. Jag brukar oftast gå till en som heter Choice och den drivs av coop. Man kan välja pasta, grillat, vegetariskt , wok eller sallad och allt är jättegott. Om man väljer pasta så är det en kock som rör ihop den efter att man valt vad som ska ingå. Sedan säger han smaklig måltid och ha en trevlig eftermiddag (tror jag). Det kostar mellan 70 och 140 kronor beroende på vad man väljer.
 
En dag följde jag med en fransyska till ett hus med flera våningar med olika ställen. Vi valde den indiska. Där plockar man mat från en buffé med förrätter, huvdrätter och efterrätter och man betalar efter att de vägt tallriken, eller tallrikarna. Min arbetskamrat varnade mig för det hemska misstag hon gjorde en gång: hon tog en kall tallrik innan hon såg att man kunde ta en värmd tallrik till den varma maten! Jag slapp den fadäsen i alla fall, men tänkte att värre saker har jag varit med om.... Kul ändå med hög kvalitet in i minsta detalj.
 
Det finns en japansk restaurant, spansk och en italiensk också. Fransyskan sa att till den italienska ska vi gå när vår italienska kollega är med. Han känner dem, och han fixar så man får bra service. Annars kan det ta upp till två timmar, för det är ett ställe med bordsservering. Maten lär var supergod, och notan kan gå upp mot 200 kronor.
 
Kaffet på kontoret är också gott. Det är en maskin som maler bönorna och sedan brygger kaffet.  
 
Första veckorma gick jag ner i vikt av all stress och jag åt nästan ingenting i lägenheten. Jag tror inte jag behöver vara orolig att viktminskningen håller i sig, det finna gott om möjligheter att äta upp sig på jobbet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela