karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

En eftermiddag på banken

Publicerad 2012-11-08 20:42:30 i Allmänt,

Idag var jag på banken för att föra över depositionsavgift till hyresvärden.
 
Jag var först på hans bank för att öppna ett så kallat spärrkonto. Tanken är att jag för över pengar som ingen rör om det inte behövs vid en eventuell konflikt eller skada i lägenheten. Det tog lite tid att öppna kontot, så hyresvärden föreslog att vi skulle gå och fika så länge. Det gjorde vi. Han pratade bara tyska, och jag engelska och mycket få ord på tyska. Men det funkade!
 
Han berättade att han kommer från Bulgarien, hans pappa var kirurg, hans syster arkitekt och hans bror byggnadsingenjör. Själv är han cellist och har till för tre år sedan spelat i Basels symfoniorkester.Hans fru jobbar i Zurich som geo-astrolog. Jag berättade om min bror, de skulle gilla varandra tror jag. Hyresvärden har en egen firma nu där han reparerar celloinstrument. Han verkar mycket intresserad av gamla saker, både möbler och instrument. Nu förstår jag varför lägenheten är så speciell med fina golv och stuckatur i taket. Han har bott där själv med sin familj i 13 år. Visst har jag förstått en massa tyska? Vi pratade lite europapolitik också. 
 
Efter det gick jag som sagt till min egen bank för att föra över pengar. Det vimlar av banker i Basel, det finns till och med en spårvagnshållplats som heter Bankverein. Inne i banken var det jättestort med höga valv och flera olika avdelningar. En avdelning hette guld och metaller, jag kikade ditåt och såg montrar med något blänkande. Man kanske ska köpa sig en tacka? När jag skulle föra över pengar rådde bankmannen mig att göra det gratis via en särskild bankautomat. Den funkade som när man kopplar upp sig på nätet för att göra bankaffärer. Man kunde scanna bankgiroblanketter dessutom, och betala räkningen där, och lägga in framtida automatiska överföringar. Det gällde bara att stå stilla på en platta hela tiden, allt skulle stoppas om jag rörde fötterna. Men jag lyckades "hålla mig på mattan" och göra överföringen. 
 
Ovanligt roliga bankbesök, det var behållningen för idag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela