karinemigrerar.blogg.se

Karin har fått jobb i Basel, Schweiz och berättar om flytten, livet och hur det är att möta en stor förändring.

Julmarknad

Publicerad 2012-12-04 21:42:05 i Allmänt,

Det lackar mot jul också här. Inte för att det är så mörkt - här går solen ner vid femtiden och när solen är uppe så är det riktigt ljust och soligt. Inte för att det står elljusstakar i fönstren, nej de lyser med sin frånvaro ;)  Inte för att vintersnö täcker marken - idag regnade det. Men julmarknaden - den går inte att missa!
 
Mitt i centrum och uppe vid katedralen så står det små alphyddor tätt tätt och lockar med alla möjliga prylar. Julpynt, stickat, lädervaror, knivar, delikatesser, ljus, diverse krimskrams men också fina saker. Mest populärt är ändå gluhwine. Raclette finns också. Jag har köpt tre vise män att ha i julkrubban, de var fint snidade och målade.
 
Själva staden är också julpyntad. Utemd broarna och på husfasaderna hänger det girlanger, en stor julgran full med röda kulor pryder marknadsplatsen och i de vanliga affärerna skyltas det med julsaker. Jag måste skaffa en adventskalender, det finns jättefina glittriga gammeldags kalendrar. 
 
Schweizarna verkar vara galna i julen, men det känns härligt på nåt sätt. Jag hänger på.
 
 
 
    

Kommentarer

Postat av: Anna Karin

Publicerad 2012-12-07 16:32:38

Hej Karin, så kul att du bloggar! Jag hittade hit med hjälp av Kusin Anna, så i fortsättningen kan du räkna med att jag finns med bland dina läsare.
En stor kram!
Faster AK

Svar: Välkommen Faster AK!Kram, Karin
karinemigrerar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela